Monday, April 25, 2011

DEBAT PERDANA UBM BERSAMA PENDEBAT TERULUNG | jangan nak kipas


Adakah sikap mengipas Blogger otai/lama dapat memberikan kelebihan kepada blogger lain?
Dan perlukah sikap ini ? Jom kita kupas pupas isu ini dan debatkan .


Assalamualaikum pembuka bicara. today i would like to share with you all about that issue above .
*stop memalukan diri dengan berbahasa americano lah una*
yang berbahagia tuan puan juri yang adil lagi saksama . berduduknya saya disini untuk membangkang sikap mengipas bloggers otai/lama . saya mula yang arif :p
seperti yang diketahui berjuta-juta bloggers telah memunculkan diri untuk memeriahkan lagi arena dunia blogging . kemunculan mereka bagai satu tsunami yang tiada kesudahan .mengundang pelbagai spesukulasi*jadah aku tak reti eja*  yang berbagai . makanya wujud blog sbgai satu laman sosial baru yang tak kurang hebat dengan laman social lain seperti facebook . maka termuncullah kononnay golongan otai dan golongan newbie. entah siapa yang memandai nak create newbie oldbie nih*okay setakat itu saja entry skema aku .*err boleh ke kalao nak debat tak pakai bahasa skema ? ala boleh lah boleh lah =.=

sejak aku mula berbelog 2009 dan tak aktif langsung sampai teraktif balik 2010 aku rasa sekarang dah macam sampah . sorry to say . memang apa yang aku rasa betol . dan maybe orang akan cakap aku terlebih emosi . hey cuba kao tengok sekeliling kao . cuba kao tengok dekat facebook mahupon dekat belog para si bloggers . cuba kao selidik betol ke tidak apa aku cakap . cuba hang tengok sikit belog yang kurang menonjol tapi punya entry yang bagus tapi disebabkan beliau tidak bercampur gaul dengan belog yang kononya otai sudehh , tengok je lah belog tuh tak berpenghuni. ada ke sesapa nak singgah mungkin hanys esetengah bogger yang tak kesah akan kefemesan akan singgah. kalao ada pon si gila followers akan tinggalkan kat pesanan , hai saya dah follow sila follow saya balik . okay memang lah follower tu perlu untuk menaikkan belog kita tapi jangan lah sampai jadi gila follower pulak . cermin dulu belog anda kalao nak followers banyak. 

macam aku, aku tao belog aku mana pernah layak orang nak datang meramaikan suasana sebab tuh aku tak suka nak buat ramah dengan orang . tapi bila aku dah suka belog dia aku suka cara beliau menulis entry aku tak penah segan2 nak datang balik usha entry beliau .okay dekat facebook aku nampak sangat bila dekat group2 blog lah selalunya. memang nampak sangat kalao bebudak otai la jugekk post mesti ada jeh yang tegur tak segan2, ada entry baru nak tag yang fofuler jeh tapi kalao budak otak-otak cam aku post, choiii turun kelaut dah post aku . bukan aku nak emo pasal nih tapi kadang2 nampak sangat adegan mengipas tuh . macam mana budak2 yang tak berapa nak otaii nih nak naik . asyik sebut pasal si otai jeh . kalao dalam entry kalao tak de nak masukkan nama-nama besar memang tak sah . apa salahnya kalao masukkan nama yang kecil-kecil nih . naikkan semangat diorang . kalao dorang ada salah silap tegor dengan cara berhemah jangan kao pikir kao dah otai nak melenting je macam lah time followers kao tak sampai 1k kao tak buat camtuh kan . oh kalao tak buat baguslah . clap untuk diri sendiri .

secara dasarnya memang aku tak berapa nak sokong mengipas nih . kenapa tak guna usaha sendiri nak naik ? kenapa perlu guna bakat orang lain ? tolonglah pandang ke hadapan . tak payah nak kipas kipas untuk naik. ye secara realitinya memang belog kao akan terkenal disebabkan si kena kipas tapi kao agak sampai bila nak bertapak dalam arena nih dengan bantuan orang lain ? aku tak penah kesah kalao orang tak datang usha belog aku sebab memang aku sedar tahap penulisan aku tak memuaskan . okay yang aku maksudkan si kipas nih adalah beliau asyik muncul di kalangan otai jeh . kalao si otai add kao kat facebook komen dalam entry kao hamboi siap buat entry penghargaan . cuba kalao aku follow koa . ada kao nak buat ke entry penghargaan macam tuh ? ada ke ? tak hado nyaaaa kan ! so apa motif buat entry penghargaan ? tak kan kao hargai orang2 otai saja ? yang kecik-kecik macam aku tak hargai pulak ? apa motiff ?

kesimpulannya kao nak kipas-kipas nih sebab apa ? sebab nanti hang berharap si otai dapat mempromosikan belog hang pastu dapat trafic percuma ? macam tuh ? mula-mula berblog pon dah salah niat ..so memang tak salah kalao nak menempek sebab nak cari pengalaman nak minta pendapat dekat orang lama.biasalah blogger lama mesti banyak penglaman sebab tuh kena menghargai apa dorang cakap .memang apa yang dorang cakap betul . contohlah aku bagi tengok Ben Ashaari (oh ramai lagi blogger otai yang aku respect bukan SEMUA aku tak suka *beliau aku rasa memang banyak bagi tips untuk new blogger dan macam2 kan .(INI BUKAN KIPAS INI CONTOH) tak kisah nak damping damping nih tapi cuba seimbang sikit .jangan sampai mata hang nampak otai je . yang tak otai yang ikan bilis nih kao buat donnoo jeh . pfftt sila betulkan niat anda semasa berblogging . kalao nak carik duit pon tak kesah suka hati korang lah kan bukan aku punya belog .sekian terima kasih.

maafkan saya kalao entry ini terlebih emosi . sebab memang aku gila emosi bila part macam nih . wakaka
wa emoo derr. emo weyh . phewww BIAR KOSONG KAWAN JANGAN KOSONG ENTRY. oh SORRY nampaknya ada orang masih tak paham apa aku nak sampaikan mungkin ayat aku masih terbelit-belit biasalah blogger tak ada pengalaman kan .cakap pon tak betul sorry la yer . tak sengaja la pulekk . =.=

sila gelak lepas baca.

8 comments:

Benjy said...

Aik ! ... hahahahaha .... b3njy nak komen ni tapi kejap yeerr ... b3njy nak gelak dulu ... hahahahahahaha .. ( b3njy ! .. kau ni nak komen ke nak gelak haa !... dah buang tebiat dah kau b3njy ?) ... ok-ok ni serius ni nak komen .... Una kata tak suka kipas ? ... yang b3njy tergelak masa b3njy nak type komen terbaca 'mari kumen sini kachak dan sexy' tu ayat macam nak kipas b3njy jeee .... hahahahahaha ... (sorrylah b3njy gelak lagi) ... b3njy bukan nak mengata Una tetapi sekali sekala kita menghargai blogger otai ke baru kerana menghasilkan entri yang best tak salah ... ni kalau otai2 baca entri Una ni mesti diaorang kecil hati .

p/s: b3njy harap Una edit balik entri ni untuk kebaikan Una sendiri. (sekadar pandangan peribadi blogger baru)

nub said...

kipas jgn x kipas. puih.

UNA budak BAEQ said...

@Benjy phewww panjang sangat lah benjy penat nak baca tao . haxhax oh yang komen tuh ada nmpak cam kipas ke ? cuba tgk balik semua komen sy ramai ke yg komen ? tak ramai kan so tak nmpak pon sy boleh kipas2 nih kan kan . and yeah benjy tak baca habis ke benjy ? cuba tengok balik saya ada je cakap blogger otai nih bagus banyak penglaman tak salah nak damping .tapi kenapa utk blogger otai je nak buat entry penghargaan ? kenapa tak hatgai blogger yang tak otai ? benjy benjy . sy sanagt menghargaii komen awk . thankz benjy ^^

*buat blogger otai maaf la yer kalao kecik hati . tapi penah ke dorang kesah apa blogger kecik cam sy nih tulis. ngehngeh

UNA budak BAEQ said...

@nub aku suka kipas hang nub aku suka . haxhax

KHRLHSYM said...

tidak pernah rasanya mengipas-gipas. kalau nak buat blog pasal duit itu sebenarnya sudah salah. kita berblog kerana idea, idea menulis. kalau entri semua kipas-kipas tak guna juga. jadi blog kosong.

tapi entri kamu sebenarnya menarik.

:: Azizah Alwi:: said...

hey..i love this entry..Apa yang una cakap tu banyak betolnya.Takde guna kipas-mengipas si otai ni bukan dapat apa-apa pun.Tapi kalau setakat nak berkawan dengan mereka tak salah.Sekadar memeriahkan dunia blog.ermm.kasi 4/5 bintanglah untuk entry una ni..haha

PeNgEmiS dUniA said...

suka gilak2 entry ni ! nape fad leh xpasan entry ni ! tapi ni lah benda realiti , orang xkan terima apa una ckp sbb rminya golongan cmni . mgkn xkipas , tapi bila kata blog sampah dimaki hamun , tapi itulah realiti dunia blog skang . keep it up una ! fad tau una mampu hasilkan entry menarik dan berkualiti . u have ur own quality .

p/s : xpayah nak jaga ati sgtla blogger otai ke newbie ke , sume kalau trase makne betulla tu . terima ngan ati terbuka .

♥CiK DuYuNG [Ca]♥ said...

=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=

hai~ singgah dari UBM... :)

jom jenguk hujah ca pulak..

http://cikduyung.blogspot.com/2011/04/debat-perdana-ubm-mengipas.html

=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=@=

sepatah dua kata

apesal.com