Saturday, February 19, 2011

Ayam Percik 3 4 Rasa . mai tengok mai .

Assalamualaikum dan salam jumaat buat warga kerja raya dan puasa . Yang lelaki dah balik semayang jumaat belom ? kalao dah marilah bertendang ke rumah makcek pekena ayam percik yang makcek sendiri pon tak tao ayam percik ke ayam apa . haxhax sebab pedas semacam je . terlebih cabai kering kot . hehe so yang tak makan pedas tak pe jangan risau .makcek buatkan ikan bawal masak lemak cili api okay?. eh pedas jugak ke? haha malas dah nak masak sweet sour sebab selalu sangat masak resepi tuh .try masak lemak plak . tak pedas pon . heheh kalao pedas jugak kao tak payah makan .tengok jeh .ikan bawal tuh digoreng saja .

macam masak merah pon ada . haishh
macam biasa lah makcek amek  *eh eh makcek ?* resepi dekat myresepi dan seperti selalu ada jeh bahan tak cukup oleh sebab itu apa salahnya menderhaka sedikit kan . heheh

Bahan-bahan wajib ado
-Ayam tak kesah la banyak mana
-garam dan serbuk perasa(kiub ayam pon boleh)
-santan pekat (santan lupa beli so aku pakai susu cair je)
-tepung beras sikit(tak letak pon)

bahan untuk dikisar
-halia sikit
-kunyit sikit
-bawang merah/bawang besar
-bawang putih 2 3 ulas
-2 batang serai
- sedikit cili kering atau ciliboh
-belacan (makcek tak letak pon)

cara-cara :
ayam tuh makcek goreng dulu sebab tak nak bakar sekali dengan kuah .(ikut masing2)
*dalam resepi dia perap dengan kuah dulu dan bakar/panggang sekali .
-bahan-bahan B yang di atas dikisar dan ditumiskan semua  dan masukkan santan garam gula semua lah .
-masak sampai naik minyak dan pekat jangan sampai santan naik minyak suda kena kacau selalu lah.
-curahkan keatas ayam yang digoreng tadi
-untuk yang memanggang bolehlah gaulkan ayam dengan bahan2 yang ditumis dan dipanggang didalam oven sampai masak . dalam 40mint untuk suhu 200 atau kurang .

selamat mencuba ^^ tak jadi jangan cari aku . hikhik

haha okay aku rasa yang nie je resepi terakhir kot ? sebab dah start kerja . kita tunggu . haha untuk pengetahuan aku dah start kerja tengah hari tadi . macam bidan terjun jugak lah . orang panggil terus p keja. hadoyai lepas ni dah tak boleh berpoya-poya dekat blog dan fesbuk wkatu siang lah . malam je boleh . huwaaaaa . * mahap entry nih aku buat time tengah hari tadi baru nak publish . haha
sila gelak lepas baca.

6 comments:

asfz lily said...

yum2..sedapnya..lapa2..hehe

Eqmal said...

tgok ayam tu terus hilang ngantuk,,

nazirulhazwan~ said...

cesh! ko pon nak lawan mat gebu?? ape pon yang ko masak aku takmo makan:P

GaDiS KaMpUnG sEpArA BaNdAr said...

akan mencuba...

kalau buat sila jemput GKSB yer hehe

=)

d_tieah said...

Dah macam blog mak2 org plak ade resipi ni..
Hahahha..
Bak mai.. Aku nak rasa boleh?


Entry Terbaru 1 : "Saya Mahu Tips Kecantikan Dari Blog Fatin Liyana"
Entry Terbaru 2 : "Saya Mahu Duit Nuffnang Dari Blog Redmummy"

yad'z said...

waaa.. lapar2... nieh boley masuk DTS nieh.. hahaha


p/s : jom join contest

sepatah dua kata

apesal.com