Monday, December 13, 2010

Telur Pindang Johor yang istimewa

MySpace
hey hey hey u u .
ahaa aku ngah study nih .
so aku update kat notepad dulu .nnt bru
publish kat blog sbb konon2 aku nak puasa dr blog dan fesbuk kejap je.haha
aku harap aku dapat study dgn aman dan jayanya .
ok ok berbalik kpd masalah *tetiba
dari pakcek google.patotnya lagi gelap lagi best kot telur nih .
ni nak cita sal telur pindang .
ramai jugak eh org di utara x tao apa tuh teluq pindang .
mungkin dorg panggil dgn nama laen . sbb x sama kan bahasa tiap negeri.hik
memandangkan aku kelahiran anak johor yg membesar di pulau pinang ..
maka aku sgt lah teruja untuk menerangkan kpd mereka .
walhal aku x tao cmna nak buat dia sbb
aku cuma tao makan saja . itu biasa bagi kanak-kanak seperti aku .heheh
agak lama x makan walaopon salu balik johor sbb x de sapa nak buatkan .
sobs sobs orang kata nak buat dia susah dan leceh . ye ke . ala korg malas kan kan .aku tao lah .
so ibu saya yang cantek yg sdg berada di johor tuh . aku dah suh beliau bawak balik sikit telur pindang tuh .
sepupu aku kawen .telur nih mmg salu jumpa bila org buat majlis kahwen
x pon ckur jambul x pon majlis papelah yg rasa nak buat..
biasalah kan Telur Pindang Warisan Masakan Johor .harap2 beliau tidak lupa .huhu

sebenarnya kat tesco ke jusco ntah ary tuh aku ada nampak telur pindang tuh.
tetiba je kan aku dapat tangkap bau teluq tuh . try cari2 rupanya cina punya kedai jual herba .
tpi kalau aku beli agak2 halal ke x eh ? huu
masakan johor mmg org salu kata susah dan banyak pakai herba rempah ratus suma tuh .
btw tu yg sedap tuh . berkhasiat lagi .hohox
ingat senang ke nak buat telur nih. lao banyak mao 2 3 hari jugak kena rebus .
lao sikit dalam 2 3 puluh biji tu sehari lebih jugak la .
kalo nak tgk daun yang gila banyak dorg guna dalam masakan nih boleh tgk kat  sini
telur pindang 
kat sana ada suma bahan-bahan nak buat .
lepas tgk baru aku tao betapa banyak daun-daun yg diguna pkai .
suma ada kat kampung . ambik petik je .

sapa brani buat lah dan jgn lupa pos kat aku sikit.
sila pos laju okeh ! aku ugut nih . hee
ok ok sambung study .
MySpace

sila gelak lepas baca.

7 comments:

fiq said...

fiq mula2 x suka telur pindang tu. bila tengok ramai org mkn dan suma ckp sedap, fiq pun try la mkn. betul la sedap =)

makcek bukan nenek said...

haha sedap kan . ada yg kata busuk .
lpas makan bru tao
sedap dia cmne .
heheh

KimiCnoL said...

skrng dah ssah skit la nak jumpe telur pindang..g jemputan dapat gula2 je..hehe

JOM UNDI SAYA =)
"1.Pilihan 9 No346"

Anzur Anuar said...

sedap meh? laen bebenor den tgk tuh.

Entry terbaru: Breakfast di Nasi Kandar Jelutong

makcek bukan nenek said...

kimicnol :
haha datang la kerja kawen kat umah sedara sy .
mesti ada telur pindang .hex
aah sbb telur pindang skunk bg kat family terdekat je . org lain bg gula2 je kan . sep bajet .hax

makcek bukan nenek said...

Anzur :
sumpah sedap . mmg rupa dia laen bebenor .org igt telur busuk .
heheh tp blom cuba blom tao . hex

sTilLuvMylIfe said...

Waaahh!!love diz damn much...mmg susa nk cari...even saya orang johor ni pon da susa nk dpt...kena buat sndr la..some people igt telur tuh telur busuk && tros jep buang but the truth is sedp Oo...(saya slalu berebot ngn my lit bro sapa y dpt mkn byk tlor tu)huhuhuhu...
bdw, luv ur blog..so cute...
i'm following u..
=)

sepatah dua kata

apesal.com