Wednesday, December 1, 2010

Kenapa perut Berbunyi

hello peeps
aku pelik kenapa perot asyek berbunyi cam ada cacing godek2 ? konpius jugak rasa .
padahal baru lepas makan . makan dgn kadar yg bnyak . ni msti jangkit kat kawan aku nih asyik nak berbunyi ja.  ada org kata bunyi sebab lapaq kan . bukan ada org tapi tiap kali lapaq msti trademark tu jugak lah org pkai . bila lapaq perot bunyik . tp aku kenyang tp bunyik jugak ? knapa ha jawab jawab .
MySpace
so here we go . sbb mengapa dan kenapa .
sumber : serious dah lupa =.=

Tubuh manusia adalah mesin yang sangat luar biasa, dan setiap saat akan melakukan sesuatu untuk mengingatkan anda bahwa ada sesuatu yang tidak kena. Bunyi perut adalah satu dari sekian banyak pengingat ini. Keras, lembut, pelan, kadang tanpa alasan sama sekali. Seolah banyak yang ingin dikatakan oleh perut kita. * haha perot mengganas weyh*
Bila saat lapar, perut juga terkadang berbunyi. Kita biasa menyebut ini sebagai keroncongan.*keroncong untuk ana tapi tidak boleh dijustifikasi  bila perut berbunyi itu pertanda lapar. Kerana tidak pada saat lapar-pun perut seringkali berbunyi.*tu kan aku dah kata* Sering perut berbunyi saat ruangan sunyi. Sehingga orang di dekat kita boleh dengar dgn jelas. Bayangkan ditengah-tengah suasana meeting yang sememangnya sunyi sepi, tiba-tiba perut kita berbunyi tanpa sebab. *korang pernah jadi x ? kwan aku  penah . haha
Sebetulnya perut tidak memiliki sensor pengaturan timing atau bermaksud untuk sabotaj anda dengan berbunyi di saat yang tidak tepat. Ada alasan yang agak logik kenapa perut kadang-kadang merasa perlu untuk didengarkan.
Bunyi perut, yang sebetulnya terjadi dalam perut dan usus kecil ini, dapat dijelaskan dengan melihat bagaimana sistem pencernaan bekerja. Bunyi perut terhasil dari proses ini. Makanan, cairan, dan campuran adunan yang lengket akan bergerak termasuk juga gas dan udara dalam usus. Semua dari bahan-bahan ini akan terdorong dan pecah menjadi bahagian2 yang mudah di absorb, kumpulan udara dan gas juga akan tertekan dan meninbulkan suara aneh yang kita dengar. *oh wow aku dah mula x paham dgn perot aku*
Satu tips untuk meminimalkan bunyi perut adalah makan makanan dalam ukuran kecil namun sering seimbang sekaligus yang besar. Sistem pencernaan akan mempunyai kesempatan lebih sedikit untuk menghasilkan gerakan peristaltik yang ‘ribut’. Dan mengurangi makan makanan yang ber-gas juga dapat menurunkan frekuensi perut berbunyi.
Dalam beberapa kes, bunyi perut mungkin pertanda dari perut yang bermasalah atau kondisi medis seperti sindrom iritasi usus/perut (Irritable Bowel Syndrome). Namun tentu saja, pada kes ini ada beberapa keluhan gastrointestinal tambahan lain yang menyertai.
so dapatkan nasihat doktor . kalao salu sgt dok bunyi2 . heheh
terjawab juga persoalan aku nih .
agagaga

sila gelak lepas baca.

14 comments:

Ainismaira said...

wo.. maybee asid dalam perut terlebih..pastu dorg mgamuk sebab sempit.. hee..

Pencari Qurratuaini said...

salam..

hai ainis, kat sini juga ko ye..hehe

semalam semasa jwb exam, tgh syok2 menjawab exam kedengaran rakan sebelah bunyi perut..haha..lawak la juga,,dlm hati ckp..ganggu betul la perut dia ni..

x sangka plak kena diri sndiri..haha..nasiblah cover dgn bunyi batuk buatan...biasalah waktu petang ada exam, x makan lg tu..

makcek bukan nenek said...

ainis:
bhaha boleh jadi jugak .
kdg2 smpai terkentot2 kan .
hehex

makcek bukan nenek said...

pencari ainis eh silap pncari qurratuaini:
heheh biasa la tuh bunyi2 tuh .
mmg lawak tahap siot .
haha pndai nak kaber.
boleh mnjadi ikutan nih .hex

meaw said...

meaw macam tu gk,pas makan mesti bunyi,huhu..kadang-kadang orang dengar ;)

Pencari Qurratuaini said...

ikut2 boleh..jgn salah cover dah la..kang terkentut plak..cover perut tp kentot x cover..malu deh..haha

i follow u

Zuewairy said...

bagus... ada tips..:) boleh gunakan:)

makcek bukan nenek said...

meaw : haha
biasa la tuh .
bunyi2an yg merdu patot bg org dengaq .haha

makcek bukan nenek said...

pencari :
haha terkentut pelan tp bau terkuat.
mmg x ley nak kaber la kan .
haha trima kaseh .

zuewairy:
heheh tu baru sikit tips2 tuh .hox

KimiCnoL said...

perut pon nk menyanyi jgk kdang2 kn..hehe

ADA AWARD NTOK AWAK
"1.Coolest Blogger Award??"

Rifki Fauzi said...

hallo teman,

saya mau minta tolong nich... Boleh nggak..???
Begini...saya kan sekarang sedang mengikuti sebuah kompetisi blog.
Nah, saya butuh support dari teman agar bisa menang,
untuk memberikan komentar pada artikel saya di :
http://rifkifauzi.blogdetik.com/index.php/2010/11/dari-internet-sehat-jadi-hebat-dari-dunia-maya-jadi-nyata/

TERIMA KASIH BANYAK

salam teman blog,
Rifki Fauzi
(weowe.blogspot.com)

nany said...

UNA..aq kan kan..ade rahsia..
aq xpnh kenyang..24jam perot aq bebunyik2..
kedengaran irama pakcik avenged..so,bile aq lapaq org suke..bole tumpang nyanyi lagu sembilu kaseh..bhaha~

Lyzas said...

ngah mencari sebab2 perot berbunyi,,thanx for share..

sbbnya.....
time tgh meeting ngan unit aritu ..tiba2 perut bunyi..fuhh..mula slow..then makin menjadi2..cam bole wat key note lagu je.hahhaa agak2 la..nk control pun xbole.

yang xbole blahnya..ni 1st meeting ngan unit kt tempat baru ak..huuuhu 1st impression org kt ak..jadi camni lak.spoi tul

lg xbole blah tiba2 de mamat sebelah ni dgn lantangnya ""ooooo..kuatnya" skali bos nyambut "minta maaf kita xde breakfast..meeting unit kjap je" y len senyum2 je..malooo siot...

sebenarnya..cam biasa, pg dh breakfast n xde rasa lapar pun.

pasni sy xmalu dh.its NORMAL ok!!!

"Sudah tiba masanya borborygmus ini diisikan dengan makanan." ;)

YOUsoF said...

Oh baru ku tahu makna sebenar di sebalik bunyi keroncong tu..

Memang banggalah yang dapat peluang perdengarkan bunyi tu kat orang ramai, lagi bertuah macam kawan kau tu.. heheh

Harap² koondisi perut kita ok la kan.

sepatah dua kata

apesal.com