Wednesday, December 22, 2010

Kita selalu Cakap x serupa bikin kan ?

ok ok aku belum ada idea nak gegar blog aku .
nie pon aku amek kat fesbuk .
dan aku x tao kawan aku amek kat sapa .
so kalao rasa ni hakcipta dia minta maaf ye .
saya nak share eh ^^

exceli aku rasa ad betol juga apa yang disampaikan
dalam kes kes besar di bawah nih .
x kira lah manusia biasa ke ustaz ustazah ke
perdana menteri ke dato datin ke .
semua ada buat silap.


KES 1...
Seseorang yg msuk keja pada pkul 8.35pg sedangkan wktu mula keja adalah 8.30pg sudah dikira lewat datang keja, TETAPI jika seseorang itu smbhyg zohor pd pkul 2.00ptg atau 2.30 ptg masih dikira awal wktu mengikut tafsiran umum sedangkan masaknya wktu zohor di semnjung malaysia adalah sekitar pkul 1 hingga 1.30 tghari.Bukankah ini salah faham namanya.?

KES 2...
Kita mengeji dan mengutuk Amerika terutamanya di saat perang ini, TETAPI ramai di antara kita tak boleh meninggalkan rokok yang di buat oleh orang Amerika di negara kita ini dan tidak kurang juga dikalangan kita yang menjadi peminat dan pembeli setia filem2 Amerika  yg kaya dgn propaganda terutamanya filem2 aksi dan perang.Dan masih juga ada yang membeli dan menjadi penggemar barang2 buatan Amerika dan sekutunya kerana merasakan barangan buatan malaysia x standad. Di satu sudut kita penentang dan di satu sudut yg lain kita penyokong. Adakah ini maknanya benci tp sayang.?

KES 3...
Kalau adda skim amanah saham maka berduyun-duyun org pergi melabur untuk masa dpn katanya, TTETAPI apabila ada pelancaran tabung derma untuk bantu yg memerlukan, nak kumpul 1 juta pun cukup payah drpd rakyat malaysia yg lebih 22juta ini malah ada yg mngambil masa berbulan-bulan walaupon mndapat publisiti yg meluas dr medai massa. Mana yg lebih kita cinta.?

KES 4...
Kita sgt sensitiv dan terharu apabila mendengar atau melihat ada ibu bapa yg mendera anak2 kecil dan membuang bayi merata-rata seperti sampah TETAPI kita jarang rasa sedih apabila ramai ibu bapa yg tidak mendidik anak mnjadi anak yg soleh dan solehah, tidak ajarnya solat, hormat org tua, tutup aurat dan mengenal Allah..Mana lebih teruk, buang anak merata-rata dlm tong smpah ocntohnya atau buang anak ke dlm api neraka.? Nauzubillah.

KES 5..
Ramai laki memberi alasan ikut sunnah nabi apabila hendak berpoligami, TETAPI cara hidup dan amalannya jauh sekali dri sunnah nabi. Ini mmpergunakan agama utk kepentigan diri namanya..ahh yang ni banyak kan orang guna .dalam fiem melayu terutamanya . heh

BETUL @ TIDAK.....?
renung-renungkan dan terus fikir yang mana kita dah buat dan jauhi apa yang x patot .
ikhlas dari husna budak baik ^^

sila gelak lepas baca.

2 comments:

kyna lovetta said...

HAHHA..kisah ni bgus untuk tntonan umum..weee....nice write dea...
:)
follow u ..:)

MAKCEK bukan NENEK said...

Kyna Lovetta:
heheh kopipaste dan olah sikit2 saja2.heheh
thankz dear.

sepatah dua kata

apesal.com