Monday, April 18, 2011

Anda Migrain ? Cara ubatinya .

Pandangan anda mula jadi kabur dan berpinar-pinar ?
dan selepas itu sakit kepala yang teramat dasyat menyerang kepala anda .
kepala berdenyut-denyut dan merebak ke bahagian hidung dan mata .
tekak rasa loya nak muntah dan kaki  tangan menjadi sejuk ?

ha penah kena x ? penah x ?  aku penah .sobs sobs .
bukan saja pernah malah dalam seminggu tu x sekali mao 2x aku kena penyakit nih . kesian kan aku .bila dah kena penyakit nih . Apa kerja pon x boleh buat .So tido je lah yang aku boleh buat .huhu nak tao sakit apa ? siapa dapat jawab aku bagi kasih sayang .errr
*macam la kat tajok tu aku x tulis .hee pastu asyik nak bagi kasih sayang je kan*
tadi aku selak selak lah majalah Solusi . pernah dengar tak ?
selak punya selak terbaca lah pasal migrain nih . aku punya migrain ni memang dah keturunan .blah mak aku kot .

untuk mengurangkan rasa sakit migrain ni ,pesakit
biasanya ambil ubat tahan sakit dan selalunya panadol (paracetamol) menjadi pilihan.
selain itu NSAID (non sterodial anti inflammatoty) seperti
aspirin, indometacin,naproxen dan lain2 yang boleh amik kat doktor mngikut sukatan.
Namun ubat-ubat ni akan tinggalkan kesan sampingan bila kita amik terlalu banyak.
contoh macam pesakit yang migrain dia dah terok sampai makan ubat
tahan sakit pon x de kesan .dia ambik suntikan voltaren .Then lepas tu dia mula sakit gastrik yang teruk .bahaya kan ? Ubat hospital jika diamalkan memang akan ada kesan sampingan .
Jadi akan ada alternatif lain .Kan semua penyakit ada ubat kecuali mati.

so sini adalah cara nak elakkan migrain :
-hindar dari makanan thyramine spt keju
-makanan yang ada MSG
-minuman yang mengandungi kafein yang berlebihan
-stress dan tekanan
-menundakan makan dan membiarkan perut kosong untuk tempoh lama.

Perubatan Secara Nabawi
-BERBEKAM boleh merawat migrain dan sakit kepala .berbekam ini
memang terdapat dalam sunnah Nabi . Ayah ngan Ibu aku memang
boleh buat tapi aku je yang x mao sebab takut .heheh 
-Relaks dan berdian diri :maksud disini tidor je lah .heheh
-Mengikat kepala -ada dalam hadis Nabi.

ok peeps ini saja yang aku nak kongsikan .
semua ini ditulis dengan tangan aku sendiri tapi merujuk kepada penulisan
Dr Farhan Hadi kat majalah solusi tadi .
terima kasih ^^


sila gelak lepas baca.

7 comments:

shahjiehan said...

rajen baca solusi ea~ nice

Budak Botak said...

pompuan byk yg kena...

MAKCEK bukan NENEK said...

shahjiehan :
aaa x penah baca pon be4 nih .
cuma terbaca bila nampak bawak meja.
dan sangat berinformasi.
hehex

MAKCEK bukan NENEK said...

budak botak:
tu la kan .
pmpuan banyak stress kot .
kehkeh

♥CiK DuYuNg_Ca♥ said...

ca pesakit migrain dekt 8 tahun..nie entry berkaitan gak,.. :)

http://cikduyung.blogspot.com/2011/04/info-sakit-kepala-migrain.html

♥CiK DuYuNg_Ca♥ said...

ca pesakit migrain dekt 8 tahun..nie entry berkaitan gak,.. :)

http://cikduyung.blogspot.com/2011/04/info-sakit-kepala-migrain.html

UNA budak BAEQ said...

@♥CiK DuYuNg_Ca♥ yeay nanti i terjah ya .

sepatah dua kata

apesal.com